Ηλίου και Σελήνης άλως και Μηχανισμοί Αντικυθήρων

ΔΕΙΓΜΑ ΑΠΟ ΔΥΟ ΠΟΙΗΤΙΚΕΣ ΣΥΛΛΟΓΕΣ

Εγκαινιάζοντας μια νέα ΣΤΗΛΗ/ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Με πίστη στην αξία του βιβλίου, με σεβασμό στη –μερική έστω– υποκειμενικότητα των αναγνωστικών προτιμήσεων και κρίσεων περί βιβλίων, και για να έχουν και οι αναγνώστες μας μια εικόνα/εντύπωση από τα βιβλία (& τα έντυπα περιοδικά) της πρόσφατης εκδοτικής παραγωγής που λαμβάνουμε,
αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε –περιγραφικά και άρα ενημερωτικά, όχι αξιολογικά– μια στήλη/κατηγορία με τίτλο ΔΕΙΓΜΑ, στην οποία θα αναρτώνται, χωρίς συνοδευτικές κρίσεις, επαρκή για μια πρώτη αίσθηση δείγματα από τα βιβλία που λαμβάνουμε στη θυρίδα του περιοδικού Αποικία:
Τ.Θ. 66539, Παπάγου 15610

Η Σύνταξη του Αποικία – Περιοδικό Λόγου και Τέχνης

~~..~~

Εγκαινιάζουμε τη στήλη με δείγμα/δείγματα
από δύο ποιητικές συλλογές:

 

Ο ποιητής Κυριάκος Χαραλαμπίδης
Κυριάκος Χαραλαμπίδης (φωτο: Ρήσος Χαρίσης)
– Κυριάκος Χαραλαμπίδης, Ηλίου και Σελήνης άλως (εκδ. Ίκαρος, 2017)
ΤΟ ΦΑΚΕΛΑΚΙ ΤΟΥ ΓΙΑΤΡΟΥ ΤΗΣ ΑΓΡΙΠΠΙΝΑΣ

Τα βέλη των συγχρόνων μου στοχεύουν
θαρρώ και την Αυγούστα μας· πως πήρα
τάχατες φακελάκι από τον Έλληνα
που μου ’στειλε φιλόσοφο υπηρέτη της,
να φαρμακώσω το σεπτό μας Κλαύδιο.

Μην έτσι πάντα ο κόσμος λειτουργεί;
με προμελετημένους σχεδιασμούς
π’ ακολουθούν τη μόδα του κακού;

Εγώ, μα τον Ασκληπιό, πήρα μονάχα
ένα λαγό απ’ το χέρι της ολότρεμο.
«Για μεζεδάκι», μου είπε· «να τον πας
μακράν τρυπανισμού και φαρμακείας
και λύκιου (τώρα γκόζι) και θεράπευε
τη νιότη σου και γλέντα και να χαίρεσαι
τα χαιρετίσματά μου, πάντα πρόθυμος
στης χάριτός σου το άγγιγμα, της ιαματικής».

Μακάρι να υπαινίσσονταν το «της ερωτικής»,
όμως εκείνη στέφανος και στέμμα
επάνω στην κοιλιά της και σκυλί
τον αφαλό της φύλαγε.
Χριστέ μου,
πόσο την πόθησα! Για χάρη της ακόμα
και το σεπτό αυτοκράτορα στον Άδη
δονούμενο θα είχα ξαποστείλει.

~.~

ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΜΟΝΗ

Στερημένη το φως μου,
την πλαστική μου υπόσταση
προσπάθησα να καταλάβω.
Όμως ο τάφος
που τριγυρίζει τη σκιά μου
δεν άφησε ήσυχο το μάρμαρο.

Κάποτε όταν
η λάμψη επανέλθει
θα συμπεράνω τη θλίψη
στου σμιλευτή μου τα χέρια.

Διαφορά χεριών
υπάρχει, κατ’ εμένα,
στον τρόπο που κρατάνε την πυξίδα
στην ημερήσια στήλη του θανάτου.

Οι αραιές τής σκέψης μου
πτυχές συντέμνουν
σχεδιασμό γαλήνης,
ευδαιμονία φορέματος ψυχής.

Μια δεύτερη εκδοχή σαφώς ορίζει
το διάκενο του δεξιού χεριού
και το μηρό και το χιτώνα.

Στα δάχτυλα μελωδικών δακρύων
ανασκευάζεται ήδη μια συγκέντωση
αστέρων κάτω απ’ το αέτωμα.

Θα ξαναβρώ κι εγώ ποτέ το φως μου,
ελεύθερη απ’ το κάλλος, υπερηψωμένη,
περαστική εν οδώ;

Κάποια στιγμή στον Όμηρο θα πάω –
των ανθρωπίνων χώρεσε τον ουρανό
σε μύθου κιβωτό.

Αν στέκεσαι, διαβάτη, την καλλίγραμμη
κι άγνωστη κόρη που ήμουν, δώσε
πίσω σε μένα,
φώτισέ μου την ερήμωση.

~.~

ΣΑΠΦΩ
(ΚΥΜΑΤΙ ΛΕΥΚΑΔΟΣ)

Τα παραλέει ο μύθος: αυτοκτόνησα
για το χατίρι δήθεν κάποιου Φάωνα!

Ποιος είν’ αυτός δεν έμαθα
παρά στην αγκαλιά
του σμαραγδένιου κύματος
από το χρώμα του παρασυρμένη
που δεν ξεβάφει — κι η πολυθεΐα
των οφθαλμών του σκίζει την καρδιά μου
ωθώντας με να θέλω και να λαχταρώ
τ’ ατλάζι του αδιάλειπτα να τυλιχτώ
και να ξαναπνιγώ και να ξαναριχτώ
στα θεία σαγόνια της σαγήνης.

~.~

ΝΥΧΤΕΡΙΝΟ ΓΙΑ ΕΝΑ ΠΙΑΝΟ
ΠΟΥ ΤΟ ΠΕΤΑΞΑΝ ΑΠ’ ΤΟ ΠΑΡΑΘΥΡΟ*

Στον Michal Bzinkowski

Ένα πιάνο με ή χωρίς ουρά
μπορεί να μην είναι τίποτα
σ’ αξύριστων και άξεστων στρατιωτών τα χέρια.

Μπορεί ωστόσο να είναι το κεφάλι τους
και τα πόδια τους και η ουρά τους
κάτω από πυκνά μαύρα σύννεφα
που μαραζώνουν στον ήλιο.

Μπορεί ακόμα να είναι
η σπασμένη τελευταία νότα
που πέφτει καταγής να φτάσει ως το ποτάμι —
τώρα το λεν Βιστούλα,
κάποτε ήταν άγγελος
με τα φτερά παραμάσχαλα
και τον υδάτινο κόσμο του ώς την κορφή
νυχτερινής ημιτελούς φαντασίας.

Τώρα μπορεί να κοιμάται
στην καρδιά του Σοπέν
προτού τη μεταφέρουν σε ναό
για να πετρώσει εκεί
γονατισμένη πάνω απ’ ένα φέρετρο
που το σηκώνουν αργά με προσοχή,
μα τους ξεφεύγει απ’ τα χέρια
και κατρακυλά στα σκαλιά.

*Από ένα δωμάτιο στη Βαρσοβία αγροίκοι στρατιώτες πέταξαν σε ταραγμένους καιρούς το πιάνο του Σοπέν απ’ το παράθυρο. Η εικόνα του πιάνου που πετιέται καρφώθηκε στο μυαλό μου, σαν είδα από κοντά το δωμάτιο (περιοχή Πανεπιστημίου). Λίγο αργότερα, στο ναό όπου εναποτέθηκε η καρδιά του Σοπέν, έτυχε να βγάζουν ένα φέρετρο και να το κατεβάζουν προσεκτικά από τα σκαλιά. Μπροστά πήγαινε ο ιερέας και ακολουθούσαν αξιοπρεπώς οι συγγενείς και φίλοι του νεκρού. Το πιάνο ταυτίστηκε με το φέρετρο, που είχε απάνω του θεωρητικά και την καρδιά του συνθέτη.

Ποιήματα από την ποιητική συλλογή:
Κυριάκος Χαραλαμπίδης
Ηλίου και Σελήνης άλως
Εκδόσεις Ίκαρος, 2017
σελ. 96

~~..~~

Ο ποιητής Πέτρος Στεφανέας

– Πέτρος Στεφανέας, Μηχανισμοί Αντικυθήρων (εκδ. Το Ροδακιό, 2015)
ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΠΡΟΑΣΤΙΑ

Ουδείς με είχε ειδοποιήσει ότι
Το Παρίσι διαθέτει βόρεια προάστια

Ετοιμάζω αποστολή με είδη εξοχής
Επικίνδυνα, καλοκαιρινά, ξινά

Φωτογραφία ήσυχου δρόμου
Κόκκινο φίλτρο ή πηγή, το νοσοκομείο,
ο περιφερειακός του Υμηττού;

Η γυμνή πλάτη σου – προσωπικό επικίνδυνο προάστιο

Οι συνδαιτυμόνες διαγωνίζονται
με τις μαχαιροθήκες των αρχών του αιώνα

Κορίτσια απολαμβάνουν το τοπικό μπαλέτο

Παρίσι, Τ.Κ. 75

~.~

ΕΠΑΦΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΒΕΤΙΑ

Οι λίμνες δίπλα στη Γενεύη
Αποτρέπουν τις προσθαλασσώσεις
Πατινάζ και βουτιές με γυαλιά μυωπίας

Στην περιφέρεια της δικής μου λίμνης
Η ποίηση χαλαρώνει

Σαγιονάρες βυθού εφάπτονται της γραμμής
του ορίζοντα

Χάδια σε καρπούζια

Υψομετρικές διαφορές στόχων ή στίχων;

~.~

ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Ίδια ζώνη με την Ελλάδα
Πολλά νερά

Σπλιτ

Πρέπει να κοιτάξω και το μέλλον μου κάποια στιγμή
Ελπίζω να βρω τα μωρά σε καλή κατάσταση
Θα γράψω και την πρόταση για τα σεμινάρια του Δήμου

Ζαντάρ

Νεφελώδης ο καιρός στην Αττική

~.~

ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΟ ΤΕΤΑΡΤΗ ΒΡΑΔΥ

Στις τιμές περιλαμβάνεται ΦΠΑ
Τσιπούρα με σπανάκι
Πουρέ σελινόριζας
Σάλτσα λουίζας ή γιασεμιού
Κριθαρότο με τρια είδη πολωνικών μανιταριών
Μιλφέιγ με βύσσινο και κεράσι
Λωτός με πουρέ
Μοσχάτος Λήμνου
Αναμονή
Μπροστά μου δύο ποτήρια κενά
Το ένα δεξιά μου με νερό
Το άλλο αναμένει
Κάλαντα σε αραβικό χαμάμ

~.~

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΑ

Ανησυχώ για το μέλλον των μικρών πτηνών
Των κατοικίδιων ωδικών
Η ανάσα τους κόβεται από σιωπές
Πρέπει να λειτουργήσει γρήγορα ο πνεύμονάς τους
Ή ό,τι άλλο διαθέτουν – έχω περιορισμένη γνώση ορνιθολογίας

Η αναπαραγωγή τους στα χέρια συζύγων συμβούλων
επιχειρήσεων

Θαυμάζω όμως τις αντοχές τους στις πτήσεις εξωτερικού
Η μόνη επιτρεπόμενη θέση για τα πτηνά είναι στην άτρακτο
Εντός αυτής η αναπνοή έχει και σταγονίδια φρέσκου αέρα

Γενικά τα θέματα αναπαραγωγής μικρών πτηνών
Δεν με απασχολούν ερευνητικά

~.~

Ποιήματα από την ποιητική συλλογή:
Πέτρος Στεφανέας
Μηχανισμοί Αντικυθήρων
Εκδόσεις Το Ροδακιό, 2015
σελ. 64

~~..~~

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ